Home Aktualności Sportowy Okrągły Stół w naszej szkole
Sportowy Okrągły Stół w naszej szkole
Ocena użytkowników: / 11
SłabyŚwietny 
Wpisany przez Dorota Tomczyk   
piątek, 14 listopada 2014 00:00

W dniu 12 listopada 2014 r. w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Sejnach odbyła się debata Sportowy Okrągły Stół, która została zorganizowana przez naszych nauczycieli wychowania fizycznego.

Zgodnie z założeniami programu WF z klasą jest to ogólnoszkolna debata na temat udoskonalenia zajęć sportowych i rekreacyjnych w szkole. To kluczowy moment w realizacji programu, który pozwoli opisać stan faktyczny lekcji WF w naszej szkole oraz określić potrzeby i kierunek pożądanych zmian.

 

W debacie wzięli udział:

  • dyrekcja szkoły,
  • nauczyciele wychowania fizycznego,
  • opiekunowie Samorządu Uczniowskiego,
  • 5-osobowe delegacje klas,
  • Samorząd Uczniowski.

 

Debata współprowadzona była przez uczniów, a nad jej przebiegiem czuwał koordynator. Ponadto przebieg debaty był skrupulatnie protokołowany przez sekretarza wyznaczonego przez koordynatora programu. Wprowadzenia do rozpoczęcia debaty dokonał koordynator programu WF z klasą.

 

W pierwszej fazie debaty dokonano diagnozy sytuacji, a więc analizie poddano lekcje wychowania fizycznego. Uczniowie w grupach oceniali lekcje wychowania fizycznego, wypisując plusy i minusy. Należy z całą dozą odpowiedzialności powiedzieć, iż do wykonania zadania podeszli bardzo poważnie. Wśród plusów znalazły się m.in.: dbałość o dobrą kondycję, promowanie zdrowego trybu życia, podnoszenie umiejętności sportowych, rozwijanie zainteresowań, doskonalenie pracy w zespole, zużycie nadmiaru energii, miła atmosfera, wyposażenie obiektów sportowych w dobry sprzęt sportowy, różnorodność zajęć na lekcji wychowania fizycznego, mniejsza skala otyłości. Natomiast wśród minusów lekcji wychowania fizycznego uczniowie wymienili m.in.: zbyt małą ilość lekcji WF, brak lustra w szatni, WF na pierwszych lub środkowych godzinach, brak szafek indywidualnych na strój sportowy, brak siłowni, brak indywidualizacji zajęć, kurz na sali gimnastycznej.

 

Kolejnym punktem naszej debaty było wypracowanie rozwiązań, które pozwoliłyby na poprawę jakości wychowania fizycznego w naszej szkole. Uczniowie zaproponowali:

  • budowę nowej hali sportowej,
  • wyposażenie szatni dziewcząt w lustro,
  • więcej lekcji przy muzyce,
  • lekcje wychowania fizycznego powinny odbywać się na ostatnich godzinach lekcyjnych.

 

Na pytanie koordynatora, dlaczego w szkole jest tak duża liczba zwolnień lekarskich, młodzież wymieniła następujące powody takiej sytuacji:

  • brak chęci do ćwiczenia,
  • uczniowie nie lubią biegać,
  • brak chęci noszenia stroju na WF,
  • obawy przed wyśmiewaniem,
  • możliwość nieuczestniczenia w lekcjach wychowania fizycznego poprzez posiadanie zwolnienia lekarskiego (uczeń wcześniej idzie do domu).

 

Kolejnym tematem debaty był problem uczestnictwa uczniów w dodatkowych zajęciach sportowych. Uczniowie stwierdzili, iż mają problem z dojazdem do domu, ale również brakuje im wiedzy w zakresie prowadzonych zajęć sportowych na terenie szkoły.

 

Niestety, uczniowie w trakcie debaty stwierdzili, iż nie ma tak naprawdę żadnych problemów w zakresie zdobycia zwolnienia z wychowania fizycznego, a zwolnienie z pierwszych i ostatnich lekcji wychowania fizycznego tylko skalę zwolnień zwiększa.

 

W trakcie debaty głos zabrała pani dyrektor Renata Sas, uświadamiając uczniom, że organizacja szkoły skierowana jest na ich potrzeby i to w dużej mierze od nich zależy, jak z oferty szkoły skorzystają.

 

Na zakończenie debaty głos zabrał pan dyrektor Henryk Wydra, ustosunkowując się do wypracowanych przez grupy uczniowskie rozwiązań. Szczególną uwagę zwrócił na remont sali gimnastycznej, której domagali się uczestnicy debaty.

 

Podczas debaty zaakceptowano zadania do wyboru - na semestr I:

  • „Nowe zajęcia pozalekcyjne”

oraz na semestr II:

  • „Rozruszaj rodziców”.

 

Reasumując należy powiedzieć, że poddanie się takiej ocenie nie powinno w nikim budzić strachu. Nie ukrywamy, że były obawy przed debatą „Co powiedzą nasi uczniowie?”. Przecież będą nas oceniać. Większą jednak radością są wypracowane wnioski, które pozwolą na podniesienie jakości pracy w ramach wychowania fizycznego. Jeśli my jako nauczyciele wychowania fizycznego będziemy zadowoleni z naszej pracy, a da nam ona satysfakcję, to i nasi uczniowie odniosą wymierne korzyści.

 

Jak przebiegała debata, możecie obejrzeć na zdjęciach.

 


 

Sondy

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama